Met focus op kinderen van 12-
Kinderen en jongeren bijstaan vanuit vanzelfsprekende dagelijkse relaties. Door gezin, vrienden, buren, vanuit de kinderopvang en het onderwijs en via wijk- en sportactiviteiten. Hoe sterker die pedagogische basis, hoe beter vragen en problemen die bij opgroeien horen, in het gewone leven kunnen worden opgepakt. In plaats van kinderen en jongeren aan te passen aan de omgeving, moeten wij de pedagogische basis versterken. Hoe doe je dat in de praktijk?
Met focus op de jongeren van 12+
Kinderen en jongeren bijstaan vanuit vanzelfsprekende dagelijkse relaties. Door gezin, vrienden, buren, vanuit de kinderopvang en het onderwijs en via wijk- en sportactiviteiten. Hoe sterker die pedagogische basis, hoe beter vragen en problemen die bij opgroeien horen, in het gewone leven kunnen worden opgepakt. In plaats van kinderen en jongeren aan te passen aan de omgeving, moeten wij de pedagogische basis versterken. Hoe doe je dat in de praktijk?
Werk jij als bestuurder of beleidsmaker/-adviseur in jouw regio aan de samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs, zorg en jeugdhulp? En kom je specifieke uitdagingen tegen in de samenwerking waarover je in een kleine setting wil uitwisselen met collega beleidsmakers/-adviseurs en bestuurders? Meld je dan aan voor deze online intervisiebijeenkomst!
Waarom en hoe vraag je ouders naar eigen (nare) jeugdervaringen?
Wist je dat eigen jeugdervaringen van ouders invloed hebben op ouderschap, de manier van opvoeden en het veilig kunnen opgroeien van hun kinderen? 30 tot 40% van de ouders met ingrijpende jeugdervaringen (ACE’s) geeft deze ervaringen door aan hun kinderen.
Als leerkracht, hulpverlener of zorgverlener kom je soms of vaak kinderen tegen in je werk waar je je zorgen over maakt. Het kan gaan om kleine of grote zorgen. Weet jij hoe je de signalen hiervan herkent? En durf je ouders te vragen naar hun eigen (nare) jeugdervaringen wanneer je je zorgen maakt over hun kind? Weet je wat jouw rol en verantwoordelijkheid hierin is?
Op dinsdag 4 juni organiseert Instondo Congressen opnieuw het OJ-congres: het nationale congres voor onderwijs, gemeenten en jeugdhulp. Met dit jaar als thema: Inclusie(ver): samenleving, gemeenschapszin & vakmanschap.
In 2024 worden drie bijeenkomsten georganiseerd over hoe onderwijs en zorg te organiseren voor kinderen met een zeer intensieve zorgvraag in het onderwijs. Integraal kijken, handelen en sturen staan centraal. Tijdens deze tweede bijeenkomst focussen we ons op het samenstellen van integrale programma’s. Welke keuzes maak je rondom inhoud en organisatie? Wat doet dat met de kwaliteit? Ook kijken we naar de voordelen van het collectief organiseren bij de vormgeving van integrale programma’s. Wat is de rol van een zorgteam binnen de school en wat betekent dit voor kinderen en ouders?
Alle samenwerkende partners zijn welkom!
Conferentie
Het platform Naar Inclusiever Onderwijs houdt op woensdag 12 juni zijn jaarlijkse conferentie in het Spant! in Bussum. Een dag voor iedereen die zich inzet voor inclusiever onderwijs. Het motto dit jaar is ‘Bouwen aan inclusiever onderwijs’.
Op 19 juni organiseert het Kennisnetwerk Schoolaanwezigheid (KNSA) een nieuwe bijeenkomst. Wil je erbij zijn? Leg deze datum dan nu al vast.
Met focus op het kinderen van 12-
Kinderen en jongeren bijstaan vanuit vanzelfsprekende dagelijkse relaties. Door gezin, vrienden, buren, vanuit de kinderopvang en het onderwijs en via wijk- en sportactiviteiten. Hoe sterker die pedagogische basis, hoe beter vragen en problemen die bij opgroeien horen, in het gewone leven kunnen worden opgepakt. In plaats van kinderen en jongeren aan te passen aan de omgeving, moeten wij de pedagogische basis versterken. Hoe doe je dat in de praktijk?
Met focus op de jongeren van 12+
Kinderen en jongeren bijstaan vanuit vanzelfsprekende dagelijkse relaties. Door gezin, vrienden, buren, vanuit de kinderopvang en het onderwijs en via wijk- en sportactiviteiten. Hoe sterker die pedagogische basis, hoe beter vragen en problemen die bij opgroeien horen, in het gewone leven kunnen worden opgepakt. In plaats van kinderen en jongeren aan te passen aan de omgeving, moeten wij de pedagogische basis versterken. Hoe doe je dat in de praktijk?
Werk jij als bestuurder of beleidsmaker/-adviseur in jouw regio aan de samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs, zorg en jeugdhulp? En kom je specifieke uitdagingen tegen in de samenwerking waarover je in een kleine setting wil uitwisselen met collega beleidsmakers/-adviseurs en bestuurders? Meld je dan aan voor deze online intervisiebijeenkomst!